Måste p-vakten sätta gul p-böter i rutan?

Måste p-vakten sätta gul p-böter i rutan eller finns det tillfällen man kan få elektroniskt/kivra eller på posten utan gul lapp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Parkeringsvakten måste vid första tillfället lägga en fysisk p-bot på fordonets vindruta för att uppmärksamma föraren till bilen att man gjort sig skyldig till en parkeringsöverträdelse. Dock är det lätt hänt att en böteslapp trillar av bilen pga att den blåser iväg eller försvinner av någon annan anledning. Därför måste man kunna skicka ut en påminnelse för boten som ersätter den bot som trillat av bilen. På påminnelse ska det stå alla uppgifter såsom bilens nummerplåt, plats och vilken överträdelse man har gjort.

Om du tycker att du felaktigt fått en p-bot kan du ansöka om rättelse. Du tar du med dig boten och besöker polisstationen på den ort du fått anmärkningen. Rekommenderar dig att betala boten direkt eftersom att du kan få pengar tillbaka om rättelsen skulle gå igenom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare