FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet18/10/2020

Måste originalritningarna följa med när jag övertar huset?

hej, jag är på väg att köpa ett hus som är byggt år 1967

ska original ritningarna följa med (finnas på plats) när jag övertar huset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar det som att du vill veta om originalritningarna måste följa med enligt lag. Du skriver att du är på väg att köpa ett hus. Jag tolkar det som att du även köper marken där huset står, i så fall rör frågan köp av fastighet. I dagligt tal brukar man prata om att "köpa hus" men juridisk-teknisk finns en viktig skillnad mellan att köpa en fastighet, där man även blir ägare till marken, och ett "hus" på annans mark.

Jordabalken (JB) är tillämplig lag. Jag antar att du ska använda fastigheten för privat bruk.

Detta ska följa med fastigheten

Till en fastighet hör byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk (2 kap., 1 § JB).

Till byggnaden hör fast inredning och annat byggnaden blivit försedd med och som är ägnad för stadigvarande bruk, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter (och liknande), värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

När det gäller en bostad tillhör i regel även badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt tvättmaskin (2 kap., 2 § JB).

I ditt fall

Det står inte i lagen att originalritningarna måste följa med. Men jag förstår att det vore kul att ha dessa ritningar om/när du köper huset.

Om jag var dig hade jag helt enkelt pratat med säljaren om detta. Det är inte ens säkert att säljaren är intresserat av att behålla originalritningarna när hen inte bor kvar. Testa förhandla lite med säljaren, så du kan få behålla originalritningarna.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Och jag önskar dig stort lycka till med huset!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare