Måste myndigheter hänvisa till lagstöd i sin beslutsmotivering?

Måste inte ett myndighets beslut som tas av Arbetsförmedlingen gentemot en enskild medborgare fattas under lagarna? Varvid en hänvisning till lagstöd bör med skickas myndighetens motivering eller.....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsförmedlingen är en statlig förvaltningsmyndighet som omfattas av förvaltningslagen (FL). Enligt 5 § FL ska alla åtgärder som myndigheten vidtar ha stöd i rättsordningen, den s.k. legalitetsprincipen. Myndighetens beslut måste alltså fattas under lagarna. Vidare ska myndigheten i vissa fall lämna en motivering till sina beslut (32 § FL). En sådan motivering ska lämnas om beslutet kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt, vilket innebär att beslutet ska antas få faktiska verkningar för någon i viss grad. Om en motiveringsskyldighet föreligger för myndigheten i det enskilda fallet, ska författningsstödet för beslutet anges dvs. uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats.

Sammanfattningsvis ska myndigheten hänvisa till lagstödet i sin beslutsmotivering, om myndigheten har en skyldighet att lämna en sådan motivering. Det beror på om beslutet kan antas påverka den enskilda på ett inte obetydligt sätt, myndigheten får avgöra i varje enskilt fall om beslutet kan antas ha sådana betydande verkningar eller inte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare