Måste mopedbilar beakta samma regler som personbilar vid parkering?

Hej vad gäller för parkering av mopedbilar.

Läser man Stockholmsstads parkeringsregler "ska en mopedbil parkera enligt samma regler som gäller för personbil"

Samma sak säger Göteborgs stad fast man använder begreppet "bil" .

Jag tolkar detta som att man avser samma regler som personbil klass 1. Är min tolkning rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver i din fråga så gäller samma regler för en mopedbil såväl som personbil vid parkering.

Det har dock inte alltid varit så, tidigare fanns en möjlighet för mopedbilen att parkera på MC-parkering. Denna möjligheten har dock tagits bort genom en lagändring i vägmärkesförordningen som infördes 2017.

Slutsats

Din tolkning är alltså helt korrekt, samma regler gäller för mopedbilar som personbilar klass 1.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att du återkommer till oss om du har mer frågor eller funderingar.

God Jul!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare