FrågaFAMILJERÄTTFaderskap13/12/2018

Måste modern berätta vem som är fader?

X vill ha ett faderskapstest när det finns en annan registrerad fader Y. Modern förnekar att man X är fader till barnet och vill inte göra ett faderskapstest. Om kvinnan däremot vet att Man X och inte Man Y är den riktiga fadern, får hon förneka det för man X och Y eller måste hon enligt lag berätta det? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i föräldrabalken (FB) och socialförsäkringsbalken (SfB).

Om Y och modern var gifta med varandra vid barnets födelse ansågs Y automatiskt som fader till barnet, utan att någon faderskapsbekräftelse behövde göras, 1 kap. 1 § FB. Om någon annan man, alltså X i det aktuella fallet kan vara far till barnet ska socialtjänsten utreda det. Dock måste en sådan utredning begäras av modern eller Y, vilket inte är särskilt troligt eftersom modern inte ville fastställa X:s faderskap, 2 kap. 9 § FB. Alternativet som återstår är alltså om Y begär en sådan utredning.

Om utredning har påbörjats, måste dock modern medverka till den, eftersom hon annars kan nekas underhållsstöd, 18 kap. 8 § SfB. Det finns förutom denna regel ingen laglig skyldighet för modern att berätta vem den egentliga fadern är. Om socialtjänsten inte har påbörjat utredning av faderskapet kan modern alltså i princip förneka det för både X och Y.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare