Måste min hyresvärd ordna ersättningsbostad till mig?

Vems skyldighet är det att ordna nytt boende vid vattenskada när det gäller hyresrätt.Reparationen beräknas tii 2 mån.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyra av bostad finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Det finns inget i lagen som innebär att din hyresvärd skulle ha en skyldighet att ordna med en ersättningsbostad. Du har dock en rätt att få din hyra nedsatt under tiden hyresrätten är skadad (12 kap. 16 § och 12 kap. 11 § första stycket tredje punkten JB). Om hyresvärden inte reparerar skadan efter att du meddelat hen om det har du dessutom rätt att reparera skadan själv och kräva ersättning för dina kostnader från hyresvärden (12 kap. 11 § första stycket första punkten JB).

Om vattenskadan förstört lägenheten så mycket att den inte kan användas kan du dessutom ha rätt till ersättning, ifall hyresvärden är den som orsakat skadan (12 kap. 10 § JB).

Även om din hyresvärd inte är skyldig att ordna med ersättningsboende finns det förstås inget som hindrar att du och din hyresvärd kommer överens om att hen ska ordna det. Hen har dock ingen skyldighet enligt lag att göra det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,
Victor NilssonRådgivare