FrågaPROCESSRÄTTVittna24/03/2019

Måste man vittna om det påverkar ens hälsa?

Hej,

Jag är tvingad att som lärare vittna i en familjetvist om vårdnaden av en elev till mig. Just nu är jag i ett tidigt skede av en graviditet och kommer att vara ungefär halvvägs igenom graviditeten när det är dags att vittna.

Finns det någon regel/lag som gör att jag kan slippa vittna med tanke på mitt tillstånd då jag är rädd att stressen av att vittna och oron kring (tex att jag får högt blodtryck med mera) att vittna kan skada barnet.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller vittnesplikten vilket regleras i 36 kap. Rättegångsbalken (RB).

Kan man slippa vittna på grund av sitt hälsotillstånd?

I Sverige har vi vittnesplikt vilket innebär att man är skyldig att vittna om man är kallad, det är en allmän medborgerlig skyldighet, 36 kap. 1 § RB. Det finns undantag för vittnesplikten men av det som framgår i din fråga omfattas du troligen inte. Undantaget är för de som är under 15 eller de som lider av allvarlig psykisk störning, 36 kap. 4 § RB. Om man är närstående kan man också slippa vittna, 36 kap. 3 § RB. Det finns ingen speciell regel som säger att man inte behöver vittna på grund av sitt hälsotillstånd varför du har en plikt att vittnas om du kallas.

Råd

Du bör berätta hur du känner inför att vittna, ta kontakt med domstolen eller socialtjänsten som utreder vårdnaden. Eventuellt kan det du förväntas vittna om inkluderas i socialtjänstens vårdnadsutredning och att du då slipper vittna. Om du ändå kallas finns det ibland möjlighet att vittna via telefon eller via en video-länk.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du ställa en till.

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare