FrågaPROCESSRÄTTVittna19/10/2019

Måste man vittna?

Om man har ringt polisen angående en våldtäktsman/pedofil på en badstrand. Mannen ifråga häktas. Jag har nu blivit kallad till rättegång bara för att jag larmade. Jag vill inte vittna! Har fått kallelse. Mannen bor nära mig och jag är rädd för represalier. Kan jag slippa att vittna? Vill verkligen inte! Vad skall jag göra?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vittnesplikt
I Sverige har vi vittnesplikt, vilket innebär att den som blir kallad som vittne har en skyldighet att vittna. Bestämmelser kring vittnen finner man i 36 kap. Rättegångsbalken (RB). Eftersom du har blivit kallad som vittne så måste du vittna.

Vilka undantas från vittnesplikten?
Visserligen finns det undantagsregler som innebär att man under vissa omständigheter inte behöver vittna under ed, eller inte vittna alls. Detta gäller dock exempelvis närstående till den tilltalade, personer under 15 år och personer som lider under psykisk störning samt de som i sitt yrke omfattas av tystnadsplikt (ex. advokater, psykologer).

Vad kan hända om du inte vittnar?
Om du efter en kallelse vägrar att vittna så finns det flera åtgärder domstolen kan vidta. De kan först och främst välja att ge uppdrag åt polisen att hämta dig och föra dig till rättegången (36 kap. 20 § RB), om domstolen inte väljer att genomföra direkt hämtning så kommer de istället att kalla dig på nytt, vilket kommer att kombineras med ett vite (böter) (36 kap. 20 § 2 st. RB). Om du fortsatt inte vittnar så är den mest ingripande åtgärd att du kan bli häktad i syfte att enklare få dig att medverka vid rättegången, denna häktningstid uppgår i sådana fall till högst tre månader (36 kap. 21 §). Slutligen kan du även bli skyldig att ersätta delar av parternas rättegångskostnader (36 kap. 23 §).

Sammanfattning
Eftersom du inte faller inom något av de nämnda undantagen så är du skyldig att vittna. Jag råder dig att inte försöka undvika att vittna då det är en medborgerlig plikt vi har i Sverige och då du skulle riskera att de ovan nämnda sanktionerna vidtas gentemot dig.

Jag förstår att du kan känna obehag över din situation men det finns stöd att få genom så kallat vittnesstöd. Vittnesstöd är en person som under ett tystnadslöfte finns till för att informera, hjälpa och stödja dig som vittne i samband med en rättegång. Det finns vittnesstöd vid alla landets tings- och hovrätter, min rekommendation är att du tar kontakt med dem innan rättegången.

Du kan läsa mer om detta på brottsoffermyndighetens hemsida.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

David EkenbergRådgivare