FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/05/2019

Måste man visa upp sitt körkort till polisen?

Eftersom att polisen inte har rätt till att be om legitimitation om man inte är misstänkt för brott, kan dem då be om körkort vid stick kontroller i trafiken där de kollar slumpmässiga bilar och kan polisen stoppa bilar utan att den som kör är misstänkt för att ha gjort något brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger finns ingen allmän skyldighet att legitimera sig inför en polisman. Lagstöd finns endast i 14 § polislagen, som stadgar att polisen får begära att få se identitetshandling om du exempelvis är efterlyst och ska frihetsberövas.

Vidare framgår av 22 § polislagen att en polisman får stoppa ett fordon under vissa förutsättningar, främst om det finns anledning att anta att någon som befinner sig i fordonet är misstänkt för brott.

Att notera är dock att den som för ett körkortspliktigt fordon är skyldig att på begäran visa upp sitt körkort till en polisman vid kontroll (3 kap. 15 § körkortslagen). Att inte ha ett körkort innebär nämligen olovlig körning, vilket utgör ett brott (3 § trafikbrottslagen). Polisen är skyldig att upptäcka och förhindra brott (2 § polislagen), varför dylika kontroller får göras när det behövs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare