FrågaARBETSRÄTTSjuk 27/11/2018

Måste man uppge varför man är sjuk i sjukanmälan?

Hej, min arbetsgivare (kommun) har infört att alla anställda undersköterskor ska sjukanmäla sig hos företagshälsovården från dag ett och där även vara tvungen att uppge vilken orsak/sjukdom/diagnos man stannar hemma för. Har dom laglig rätt att få veta detta eller har jag rätt att neka till den upplysningen.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå från vad som gäller mellan dig, arbetsgivaren och företagshälsovården.

Med sjukdom menas ett tillstånd där arbetsförmågan blivit nedsatt pga en sjukdom som man får sjuklön för enligt 4 § 1st lagen om sjuklön.

Vid bedömning om huruvida arbetsförmågan blivit nedsatt tas hänsyn till om arbetstagaren är helt eller delvis förhindrad att utföra sitt arbete pga sjukdomen jämfört med i vanliga fall. Därmed bortses den typen av nedsättning av arbetsförmågan som ligger till grund för ersättning till arbetstagaren i form av sjukersättning eller aktivitetsersättning, eller livränta vid arbetsskada eller annan skada i enlighet med socialförsäkringsbalken, se 4 § 2st lagen om sjuklön.

Från och med den sjunde dagen är arbetsgivaren skyldig att utge sjuklön endast om arbetstagaren kan styrka detta genom ett skriftligt intyg från t.ex. läkare eller tandläkare. Dock behöver ingen närmare information ges angående vilken sjukdom arbetstagaren lider av enligt 8 § 2 st i samma lag. Enligt 9 § behöver inte arbetsgivaren ge ut någon sjuklön om den inte fått något intyg av arbetstagaren. Arbetsgivaren kan begära ett intyg tidigare än den sjunde dagen, men då måste det finnas särskilda skäl för det ( t.ex. om arbetstagaren vart sjuk många gånger under en kortare period) och arbetsgivarens begäran måste vara skriftlig, se 10 a §. Som sagt behöver ingen detaljerad uppgift om sjukdomen anges i intyget.

Sammanfattningsvis så behöver du anmäla att du är sjuk för att kunna få sjuklön, men det finns ingen skyldighet enligt lag för en arbetstagare att berätta orsaken eller detaljer om sjukdomen/diagnosen. Om du t.ex. skulle vara tvungen att vara hemma p.g.a. att du fått vattkoppor, behöver du inte ange detta i din sjukanmälan, utan det räcker med att du anger att du är sjuk och inte mår bra. Om ett intyg måste ges till arbetsgivaren kan du be läkaren att inte nämna något om vattkoppor, eftersom det räcker med att han endast skriftligt informerar om att du är sjuk och att din arbetsförmåga är såpass nedsatt att du inte kan arbeta. Avslutningsvis vill jag understryka att arbetsgivare och företagshälsovården får fråga om orsak och typ av sjukdom/diagnos, men du har alltså ingen skyldighet att informera dem om detta av integritetsskäl.

Jag hoppas mitt svar varit till hjälp och tveka inte att fråga om du har ytterligare frågor!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare