Måste man ta AM-körkort för att köra moped klass I (EU-moped)?

Undrar över AM korten,behöver jag ta en sådan om jag är född 1987?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du behöver ett AM-körkort för att få köra moped klass I (EU-moped) då det är detta fordon som i regel kräver AM-behörighet.

Regler om detta hittar du i Körkortslagen. Det finns även bra information om detta på transportstyrelsens hemsida.

För att få köra moped klass I krävs det att man har ett körkort med behörighet AM (2 kap. 1 och 5 § Körkortslagen). Det går även bra om du har ett körkort med en annan behörighet (t.ex ett "vanligt" B körkort) då de även ger AM-behörighet (2 kap. 7 b § Körkortslagen). Du behöver inte heller ett AM-körkort om du har ett traktorkort som du tagit innan den 1 oktober 2009. Dessa regler gäller oavsett vilket år du är född.

Om det är så att du inte har något körkort sedan tidigare behöver du alltså ta minst ett AM-körkort för att få köra en moped av klass I. Om du däremot redan har ett körkort för t.ex en personbil (B-körkort) behövs det inte.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare