Måste man stå på lagfarten för att begära uppskov?

Min man står ensam på lagfarten. På bolånen har vi gemensamt. Måste man stå som delägare på lagfarten för att föra över vinstskatt gratis till mitt nästa boende nu när vi skiljer oss? Hur går man tillväga isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att ni tänker sälja er gemensamma bostad och att du undrar om du kan flytta över uppskovet till din nya bostad.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för under vilka förutsättningar man kan söka uppskov och hur man går tillväga.

Din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL).

när får man begära uppskov?

Den som säljer en fastighet kommer drabbas av vinstkapitalskatt som i dagsläget är 30 % av 22/30 av din vinst fastigheten (44 kap. 13 § och 45 kap. 33 § IL). Vinsten beräknas genom att man tar Försäljningspriset subtraherat med anskaffningskostnaden. Därefter kan man göra avdrag för särskilda utgifter. Din slutliga vinst är alltså mellanskillnaden mellan försäljningspris och anskaffningskostnad plus eventuella avdragsgiltiga utgifter (ex renovering).

För att kunna föra över vinsten till sitt nya boende och därmed inte behöva betala allt på en gång krävs att:

man sålt en bostad i SverigeDu har bott permanent i bostaden under minst 1 år innan du skriver på köpekontraktet (alt. 3 av de fem senaste åren)Köpt en ny bostad i SverigeAtt du flyttar senast 2 maj året efter försäljning

Ovan framkommer av (47 kap. 1, 2, 3, 4 § IL).

Vem som står på lagfarten har alltså ingen betydelse för hur du ska hantera ditt uppskov.

hur begär du uppskov?

Uppskov begär man i samband med att man deklarerar sin försäljning till skatteverket. Det görs genom en särskild blankett. Om du vill veta mer praktiskt hur du ska gå tillväga med att begära uppskov rekommenderar jag att besöka skatteverkets hemsida via denna länken: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html#!/start

Slutsat

Att begära uppskov kräver inte att man står på lagfarten. När ni sålt fastigheten ska du deklarera en eventuell försäljning och i samband med din deklaration begära uppskov med skatten. Det är viktigt att du iakttar de ovan nämnda kriterierna för uppskov.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare