Måste man specificera egendom i äktenskapsförord när all egendom ska vara enskild?

Hej Återkoppling till ett tidigare lawline-svar ang fastighetsrätt 210219: Du skriver i ditt svar att ett äktenskapsförord måste skrivas där huset görs till enskild egendom Makarna har efter att huset byggdes skrivit ett nytt äktenskapsförord där all egendom som hustrun äger skall vara hennes enskilda egendom men här är inte huset specificerat, min fråga är räcker detta eller måste husbyggnaden specificeras

Lawline svarar

Hej! Tack för att du återigen vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att genom ett äktenskapsförord förordna hela sin egendom som enskild och inte endast delar av den (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det krävs ingen specifik formulering eller liknande för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt, och man kan därför inte säga att det krävs att huset specificeras. Man kan på så sätt i princip säga att det räcker med skrivelsen att all egendom hustrun äger ska vara hennes enskilda egendom. Det är med andra ord möjligt att formulera ett äktenskapsförord där all egendom ska vara enskild utan att specificera all denna egendom. Det kan vara bra att veta att om all egendom i ett äktenskap enskild ska inte en bodelning ske vid en eventuell skilsmässa (9 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Vill man istället förordna delar av egendomen som enskild är det viktigt att man uttrycker sig tillräckligt specifikt, om inte så riskerar man att äktenskapsförordet blir ogiltigt i de delar där det är vagt formulerat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare