Måste man skriva ett testamente?

Hej, måste min mamma skriva vem som ska få ärva hennes pengar? Min bror har hand om hennes pengar nu.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din mamma avlider så kommer hennes kvarlåtenskap att fördelas enligt ärvdabalkens regler om hon inte har skrivit något testamente.

Du och dina syskon kommer att få ärva din mamma

Ärvdabalkens regler för arv innebär att din mammas bröstarvingar är de som får ärva henne i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Din mammas bröstarvingar är hennes biologiska eller adopterade barn, med andra ord du och dina syskon.

Utfallet kan bli annorlunda om någon av er syskon är ett särkullbarn

Arvet fördelas jämt emellan er syskon, förutsatt att ingen av er är ett särkullbarn. Om någon av er syskon är ett särkullbarn så kan det vara bra att kolla upp eventuell efterarvsrätt från eran pappa. Då kan uppdelningen av arvet se ut annorlunda.

Utfallet kan bli annorlunda om er mamma är gift

Det framkommer inte av frågan om er mamma är gift eller inte, även det kan ändra hur arvet fördelas. Är eran pappa fortfarande i livet och gift med eran mamma så har han rätt att ärva allt före er. Då får ni först ut ert arv vid hans bortgång. Är er mamma gift med någon som inte är eran pappa så har ni rätt att få ut ert arv med en gång när hon har gått bort.

Din mamma kan skriva ett testamente

Alltså behöver din mamma inte skriva någonting om hur hennes kvarlåtenskap ska fördelas efter hennes bortgång om hon är nöjd med hur ärvdabalken fördelar egendomen. Är din mamma däremot inte nöjd med hur ärvdabalkens regler för arv fungerar så kan hon skriva ett testamente. Ett testamente kan även vara bra att skriva om hon vill att en specifik sak ska gå till en specifik person.

Skrivs ett testamente så måste man ta hänsyn till laglotter

Bra att komma ihåg om man skriver ett testamente är att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott. En laglott är det man skulle ha fått i arv om ett testamente inte funnits, delat på hälften (7 kap. 1 § ÄB). Det går alltså inte att lämna sina bröstarvingar helt arvslösa.

Vill hon ha hjälp att upprätta ett testamente, eller har ni fler frågor så kan ni höra av er till vår juridiska rådgivning på info@lawline.se.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Alicia HolmgrenRådgivare