Måste man säga upp ett tidsbegränsat hyresavtal?

Hej. Jag och min sambo hyrde en lägenhet i andra hand. I kontraktet står giltighetstiden från 170501-180501. Därefter "hyresavtalet upphör vid det månadsskifte som inträffar närmast efter ______ (tomt) månader från uppsägning. (minst 3 månader om hyrestiden är minst 3 månader).

Jag och min sambo räknar med att vi ska flytta ut vid det angivna slutdatumet och förtydligar detta för hyresvärden ytterligare en gång i april. Nu hävdar hon att vi ska betala hyra i ytterligare 3 månader, då det enligt henne är uppsägningstiden. Gäller den uppsägningstiden även när kontraktet har ett slutdatum som dessutom i detta fall redan skulle passerats?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om uppsägning för hyresavtal finns i 12 kap. Jordabalken. Enligt jordabalkens regler så kan ett hyresavtal ingås på bestämd tid och då gäller som utgångspunkt att avtalet upphör när hyrestiden går ut (12 kap. 3 § andra stycket). Men skulle hyresförhållandet vara i över nio månader så krävs alltid en uppsägning, oavsett om hyresavtalet är tidsbestämt eller inte. Om det inte har avtalats om en kortare uppsägningstid för hyresgästen så är uppsägningstiden tre månader om hyrestiden är minst tre månader (12 kap. 4 § andra stycket). I det avseendet verkar villkoret i ert avtal motsvara vad som står i lagen.

Enligt lagen så ska en uppsägning vara skriftlig om hyresförhållandet varat i längre än tre månader när uppsägning sker (12 kap. 8 § första stycket). En muntlig uppsägning från hyresgästens sida kan dock vara giltig om den bekräftas skriftligen av hyresvärden.

Sammanfattningsvis gäller alltså att även ett tidsbestämt hyresavtal måste sägas upp om hyresförhållandet varar längre än nio månader. Uppsägningstiden i en sådan situation är tre månader för hyresgästen om inte en annan möjlighet ges i avtalet. Om ni hört av er via e-post eller liknande till er hyresvärd finns visst utrymme att hävda att en uppsägning skedde i april.

Det framgår dock inte av er fråga huruvida ni flyttade ut den första maj eller inte. Om ni flyttade ut och hyresvärden sedan hyrde ut till någon annan kan detta ändra situationen. I så fall får hyresvärden anses ha accepterat att hyresavtalet tog slut den första maj och bör inte kunna framställa några anspråk i efterhand.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare