Måste man säga upp den som är sist in vid arbetsbrist?

Hej, jag är ekonomichef i ett aktiebolag. Jag har en person på min avdelning som jag vill säga upp. Hon är tillsvidareanställd och inte sist in. Jag har en person som börjat efter henne som jag inte vill säga upp. Vi behöver skära ner på anställda på alla avdelningar och då även min. Vad har man för rättigheter/skyldigheter här?

Känner mig körd och lås men är ju galet att jag ska behöva säga upp den personen som sköter sitt jobb bäst och är största tillgången med anledning för att hon är sist in när jag har den här andra personen som inte skulle göra någon större skillnad om hen slutade.

Lawline svarar

Principen "sist in-först ut" framgår av 22 § fjärde stycket LAS. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist, ska den med kortast anställningstid sägas upp först. Vid lika lång anställningstid ger högre ålder företräde till fortsatt anställning. Undantag från denna turordning får göras i kollektivavtal, men inte i anställningsavtal eller företagets policy eller liknande.

För småföretag med högst tio anställda (familjemedlemmar till arbetsgivare räknas inte) får man undanta två arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten (nyckelpersoner). Är ni fler än tio anställda i hela företaget så gäller inte undantaget.

För att undvika turordningsreglerna behöver ni avsluta anställningen med den personen ni helst ser lämnar, ett s.k. utköp. Ett utköp är oftast förenat med ett avgångsvederlag tillräckligt stort för att arbetstagaren ska vara villig att frivilligt lämna anställningen mot kompensation. Det kan röra sig om viss förmån, x antal månaders lön i klumpsumma eller månadsvisa utbetalningar eller något annat arbetstagaren kan tänka sig att få i utbyte mot att lämna.

Hör av dig om något är oklart, soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare