FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/02/2022

Måste man legitimera sig för polis?

Hej!

Händer för ofta när min sambo blir stoppad av polisen att de alltid frågar mig, passagerare om legitimation, efter att de kollat hans papper körkort osv. Om jag har förstått det rätt så kan de inte göra det utan att ha en anledning till brott/efterlysning?

Eftersom jag varken har begått brott eller är efterlyst vill jag säga nej för tycker inte om att de alltid frågar mig som att jag är en brottsling, känns lika förnedrande varje gång... Irriterar mig också.

Ibland snabbkollar de bara på mitt ID bland tar de med det till bilen...

Vad skulle hända om jag säger nej? Kan jag fråga varför de vill ha mitt leg också? Man har ju sett vad som hänt online när personer sagt nej och det är inga trevliga händelser...

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns fyra situationer då polis kan kräva att en person legitimerar sig:

Vid skälig misstanke om brott (24 kap. 2 § Rättegångsbalken). Vid inresekontroll (9 kap. 2 § Utlänningslagen). När man framför ett fordon som kräver behörighet (3 kap. 15 § Körkortslagen). Vid polisiering (14 § Polislagen).

Föreligger ingen av dessa situationer så är du alltså inte tvungen att legitimera dig för polisen. Anmärkningsvärt är dock att polisen ändå kan be dig om legitimation. Polisen gör alltså inget fel om polisen frågar dig om legitimation, men du har alltså rätt att säga nej och inte legitimera dig. Du har även rätt att fråga varför de vill ha din legitimation, men om de som sagt svarar något av ovanstående så är du skyldig att uppvisa det.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare