FrågaARBETSRÄTTRast 06/06/2020

Måste man jobba längre för att man tagit rast?

Jag jobba åta timmar och ta pausen 39 minuter man arbetsgivare sa du mästa gå senare 30 minuter eftersom du ta pause 30 minuter där i Sverige någon regalierna om det

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige är det lag på att man ska ha rast om man arbetar mer än 5 timmar (15 § 3 stycket arbetstidslagen). Eftersom du arbetar 8 timmar innebär detta att din arbetsgivare är skyldig att ge dig rast. Det är inte lagstadgat hur lång rasten måste vara men enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer ska en rast vara minst 30 minuter. Dessa lagregler kan åsidosättas om de finns kollektivavtal (3 § arbetstidslagen). Det är därför en bra idé att kolla upp om det finns kollektivavtal på din arbetsplats.

Du är berättigad en rast. Därför kan din arbetsgivare inte tvinga dig att stanna kvar och jobba extra för att du tog en rast. Däremot är det viktigt att veta om att en rast inte räknas som arbetstid. Om din arbetsdag är 8 timmar lång och din rast är 39 minuter kommer du vara på jobbet 8 timmar och 39 minuter. Med det sagt så har din arbetsgivare ett ansvar att forma ditt schema korrekt, med raster inräknat. Att arbetsgivaren i slutet av jobbdagen informerar dig om att du måste jobba extra för att du hade en rast är därför inte okej.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare