FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/02/2017

Måste man informera om att man har en övervakningskamera?

Hej!

Jag installerat en övervakningskamera i min lägenhet som bara filmar i min hall och man kan inte se något utanför lägenheten. Frågan är om jag måste sätta upp en skylt om att jag har en kamera i mitt hem så att alla som går in i min lägenhet är medvetna om detta?

Hoppas att ni kan svara på min fråga då jag får så många olika uppgifter från olika håll. Tack för en mycket bra sida.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Du måste sätta upp en skylt eller något annat som informerar om att du har en övervakningskamera (25 § Kameraövervakningslagen). Det gäller även fast du bara övervakar din egen hall. Skyldigheten att informera om övervakningen börjar när kameran har satts upp, så jag rekommenderar att du skaffar en skylt på en gång.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare