FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/11/2017

Måste man informera kunden om prishöjningar i förväg?

Prishöjningar måste man informera kunden i förväg?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vad för slags prishöjningar det rör sig om. Svaret varierar beroende på vad det rör sig om, så det jag kommer att göra är att svara nedan på vad som gäller vid prishöjningar vid vissa omständigheter. I samtliga scenarior utgår jag ifrån att kunden är en privatperson. Om det din fråga handlar om inte är berört i mitt svar är du varmt välkommen att återkomma med ett förtydligande så kommer vi att försöka svara på frågan utifrån de förutsättningarna.

Varor

Exempelvis en affär eller restaurang har ingen skyldighet att berätta i förväg om eventuella prishöjningar i deras sortiment.

Avtal

Vid exempelvis fast telefoni som styrs av ett avtal så är det viktigt att kunden ska kunna lita på att avtalat pris gäller. I vissa avtal finns en prishöjningsklausul som möjliggör en höjning av priserna. Denna höjning måste däremot kunden bli informerad om så att kunden har motsvarande rätt att säga upp avtalet. Vid fast telefoni får en därmed inte göra prishöjningar utan att informera kunden i förväg. Kunden måste bli informerad såpass lång tid i förväg att kunden har möjlighet att säga upp sitt avtal innan prishöjningen har verkställts (MD 2005:10).

Sammanfattningsvis

Om det finns ett avtal om exempelvis fast telefoni med en prishöjningsklausul behöver kunden informeras i förväg om prishöjningar. Om det däremot är exempelvis en affär så behöver de inte informera kunden i förväg. Om kunden ska informeras beror därför på omständigheterna.

Jag hoppas att du känner att du fått din fråga besvarad, om det skulle vara något som är otydligt eller om dina förutsättningar är annorlunda ifrån de som jag utgått ifrån så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare