FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/05/2019

Måste man ha tillstånd för att sälja levande tobaksplantor?

Hej!

Jag har en undran angående plantor. Jag är en entusiastisk hobbyodlare av tobak men har lite många tobaksplantor. Är det möjligt för mig att sälja levande tobaksplantor (dvs. de är inte torkade, så tekniskt sätt inte tobak) utan något tobakstillstånd?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om försäljning av tobak i Sverige tar sikte på försäljning av så kallade tobaksvaror. Med detta menas olika produkter innehållande tobak som kan förbrukas så som genom rökning, tuggning, eller på liknande sätt. Vad som avses att träffas är cigaretter, tuggtobak, snus och den typen av varor. En levande tobaksplanta är inte en sådan vara som förbrukas genom exempelvis rökning eller tuggning och ska alltså inte omfattas av regelverket kring tobaksvaror. Du behöver följaktligen inga tillstånd för att sälja dina tobaksplantor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare