Måste man ha kontakt med myndigheter digitalt?
Lawline svarar
Hej och stort tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!
I Sverige har vi fyra grundlagar; regeringsformen, tryckfrihetsförordningen yttrandefrihetsgrundlagen och successionsordningen. Ingen av dessa ger en grundlagsskyddad rätt att kontakten mellan myndigheter kan ske via fysiska brev och postgång.
Däremot finns det en lagstadgad rätt (det vill säga i vanlig lag finns en rätt) som hjälper dig med det som du åsyftar. För att besvara din fråga kommer jag därför använda mig av förvaltningslagen (FL).
Det som kan vara viktigt att veta är att förvaltningslagen är en subsidiär lag, 4§ FL. Detta betyder att om det finns en annan lag som reglerar en myndighet så ska den lagen gälla före i den frågan.
Finns det en lagstadgade rätt att sköta kontakt med myndigheter via fysiska brev och postgång?
I 6§ FL finns den så kallade serviceskyldigheten som jag kommer berätta om nu.
En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla, 6§ 1st FL. Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål, 6§ 2st FL.
Att kontakten är smidig och enkel menas med att det är ett trevligt bemötande mot dig när du kontaktar myndigheten. Det som främst är relevant i ditt fall är att myndigheten ska lämna den enskilde att han eller hon kan tillvarata sina intressen. Om en person exempelvis inte har en surfplatta, Iphone (Android eller liknande heller) eller dator hemma så ska denne personen ändå kunna tillvarata sina intressen. Detta löses genom att myndigheten ska kunna skicka brev eller posta med varandra. Däremot kan detta kravet bara ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. I detta fallet som du ställer upp är det inte olämpligt, exempelvis att du får brev om beslut istället för att du får det digitalt. Denna hjälp ska du få så fort som möjligt.
I 7§ FL finns ett krav på tillgänglighet som jag kommer förklara följande.
En myndighet ska vara tillgänglig för kontakter med enskilda och informera allmänheten om hur och när sådana kan tas, 7§ FL. Detta krav på tillgänglighet innebär att enbart en form av kommunikation sinsemellan inte får accepteras (exempelvis att det bara går att nå dem genom internet). Det vill säga om du vill ha dina beslut i fysiska brev och postgång ska det gå att lösa, prop 2016/17:180 s 68 (förarbetena till FL, där regeringen förklarar om 7§ FL).
Serviceskyldigheten och kravet på tillgänglighet är grunder för god förvaltning (se rubriken under 4§ FL) och ska vara genomgripande i hela kontakten som du har med myndigheten.
Vad kan du göra om du inte får den hjälp du behöver?
Riksdags ombudsmännen, även kallade justitieombudsman (JO), granskar att myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete (se JO:s hemsida).
Om du skulle bli felaktigt behandlad av en myndighet kan du göra en anmälan till JO. Se länk till JO-s hemsida för att göra anmälan.
Vill du ha ytterligare hjälp kan du boka tid med en av våra jurister så hjälper vi dig gärna eller så kan du ställa ytterligare frågor till oss!
Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!