Måste man göra en bouppteckning?

Vi är 3 syskon som miste vår Far för 1 månad sen. 2 av oss vill ha bouppteckning, inte den 3:e. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen gällande bouppteckning finns i ärvdabalken. I lagens 20 kap. finns regler om bouppteckning.

En bouppteckning ska göras inom tre månader efter att er far har gått bort (20 kap. 1 § ärvdabalken). Det finns alltså ett krav på att göra en bouppteckning. Det är även praktiskt bra att ha denna då en bouppteckning fungerar som legitimationshandling för dödsbodelägarna, vilket gör att ni kan företräda dödsboet när detta behövs.

Den som är ansvarig för att en bouppteckning görs är oftast den dödsbodelägare som har tagit hand om dödsboets egendom (20 kap. 2 § ärvdabalken)

När bouppteckningen gjorts skall den ges in för registrering till Skatteverket inom en månad efter att den upprättats. Om en bouppteckning inte görs eller inte är fullständig så kan skatteverket vid vite förelägga er att göra detta, eller anordna en lämplig person för uppgiften. Som sagt finns det alltså en skyldighet att upprätta en bouppteckning för ett dödsbo (20 kap. 8 § och 9 § ärvdabalken).

Ett undantag till skyldigheten att upprätta en bouppteckning är när den bortgångnes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Då räcker det med en dödsboanmälan, vilket görs av socialnämnden. Är detta fallet så ska man vända sig till socialkontoret i den avlidnes hemkommun (20 kap. 8 a § ärvdabalken).

Sammanfattning

Det finns en skyldighet till att upprätta en bouppteckning och skatteverket kan förelägga er vid vite att göra detta. Ett undantag till detta är däremot om er fars tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader, då räcker det med en dödsboanmälan, vilket görs av socialnämnden.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare