Måste man göra en bodelning som sambor

Behöver man göra bodelning om man inte är gifta men har bott ihop sedan 1999 till 2020 och har barn ihop? Bakgrund är att jag och mitt x står med båda våra namn på ett hyreskontrakt och fastighetsägaren verkar anse att hen skall få göra en ekonomisk prövning av mitt X som bor kvar på adressen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan är om man som icke gifta behöver göra en bodelning. Svaret på den frågan är nej. Jag tolkar det som så att ni hade ett samboförhållande, jag kommer därmed att översiktligt förklara rättsläget för ett samboförhållande vid en eventuell bodelning.

Bodelning vid ett samboförhållande

I ett samboförhållande upprättas en bodelning om en sambo begär det (se 8 § Sambolagen). Därutöver finns det möjlighet att fritt komma överens om hur egendomen ska fördelas, genom ett så kallat samboavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare