FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal20/07/2020

Måste man gå till banken för att skriva köpehandling/köpebrev?

Ska sälja vår fastighet, som består av tomt med en gammal dalslansstuga i mycket dåligt skick på. Försäljningspris är 110.000 kronor. Behöver vi gå till banken för att skriva köpekontrakt och köpebrev eller kan vi göra det själva?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i Jordabalken (JB).

Ni behöver inte gå till banken för att skriva köpehandling eller köpebrev. Dock kan det vara bra att känna till minimikraven som ställs på handlingen. Köpehandlingen ska innehålla en uppgift om vilket pris fastigheten säljs för och en förklaring av er att ni överlåter egendomen till köparen (JB 4:1 1st). Det är alltid det pris som står i köpehandlingen som gäller (JB 4:1 2st).

Om det finns några ytterligare villkor för köpet är det viktigt att dessa tas med i både köpehandlingen och köpebrevet, annars riskerar villkoret att bli ogiltigt (JB 4:3 och 4:6).

Med detta sagt så kan det såklart vara en god idé att ändå gå till banken då de kan se till att allt går rätt till. Det är dock inget lagkrav på det. Jag hoppas detta svarar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare