FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/01/2023

Måste man delta fysiskt i en rättegång?

Hej! Jag har verkligen social fobi men det är inte diagnosers utan det har utvecklas av min depression. Jag ka tex hellre fly för att vara med i ett sammanhang ibland och det förstör bara för mig själv. Jag har en rättegång som jag fick reda på en månad tidigare jag får inte byta advokat och det gör saken ännu värre för mig då jag inte alls var tillit för min advokat. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag förstår att jag kommer bli dömd men finns det något sätt jag kan slippa vara med på rättegången?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att man fysiskt ska finnas närvarande i rättssalen, vilket är på den plats rättegången ska hållas. Eftersom du är den tilltalade, alltså den som är misstänkt för brott, ställs det ännu högre krav för fysiskt deltagande, särskilt om brottet är grovt.

Finns det en möjlighet att avstå från fysiskt deltagande?

Det finns däremot undantag, i 5 kap. 10 § rättegångsbalken nämns exempel på när denna huvudregel kan kringgås. Här nämns bland annat att rädsla för att närvara i rättssalen kan vara en anledning för rätten att besluta om att personen som känner rädsla istället ska dela genom ljudöverföring eller ljud- och bildöverföring. Om du kan bevisa eller styrka din socialfobi, exempelvis genom läkarutlåtande eller liknande, är det möjligt att du istället kan delta via förslagsvis telefon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare