Måste man dela vinstpengar med sin sambo vid separation?

Min son ägde en lägenhet o efter några år flyttade hans tjej in. Efter ytterligare några år sålde han lägenheten o fick en vinst. Huset dom flyttade till köptes gemensamt o han har endel av sina vinstpengar sparade på ett konto då sambon ville att dom skulle betala lika mkt på huset. Om dom nu skulle skiljas..måste han då dela sina gamla vinstpengar med sin sambo?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen.

Eftersom din son och hans flickvän endast är sambos och inte gifta så en bodelning vid separation frivilligt, alltså; bodelningen är inte ett krav till skillnad från vad som gäller vid äktenskap och skilsmässa (8 § sambolagen). Om din son och hans flickvän dock väljer att genomföra en bodelning vid separation så finns det regler i sambolagen även för det.

I en bodelning vid ett samboförhållandes upphörande ska den s.k. samboegendomen ingå. Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag, såvida egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). I din sons fall verkar samboegendomen bestå i huset de köpt tillsammans samt bohaget däri (t.ex. möbler). Har han betalat sin del av huset för vinstpengarna från lägenheten kan man säga att de pengarna indirekt delas genom att huset delas mellan dem.

Pengar på personliga bankkonton eller pengar generellt utgör dock inte samboegendom är därför inget som delas mellan samborna vid en separation. Samboegendom utgörs som sagt endast av den gemensamma bostaden och bohaget däri. Har han sina vinstpengar på ett bankkonto kommer de alltså inte delas med hans flickvän vid en separation förutsatt att de fortsätter vara sambos.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare