FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/03/2021

Måste man deklarera hos Skatteverket köp av fastighet i utlandet?

Hej!

Jag håller på att köpa en sommarbostad i Turkiet och jag undrar om jag måste deklarera och betala något till skatteverket eller annan myndighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att ett köp av en bostadsrätt inte är att betrakta som en beskattningsbar händelse. Detta innebär att ingen beskattning eller deklarering av köpet behöver ske på den grunden. Däremot är det vid försäljning samt uthyrning av bostaden utomlands som kan aktualisera beskattning.

Det kan tilläggas att bostäder utomlands inte är skattepliktiga för fastighetsskatt i Sverige. Den kommunala fastighetsavgiften gäller inte för bostäder utomlands. Detta innebär dock inte att en kommunal fastighetsskatt i det aktuella landet kan komma att utkrävas. Här beror det lite på vilka regler som gäller i Turkiet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare