FrågaAVTALSRÄTTFormkrav19/11/2016

Måste man betala tillbaka lån utan skriftligt avtal?

Jag och mitt x fick låna pengar av hans mamma och hon står på lånet vi står inte på det och ej skrivit på något avtal kan hon kräva oss på pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som ”står” på lånet, är den som är betalningsskyldig gentemot borgenären. Här är det alltså mammans ansvar att betala lånet mot banken. Det här betyder dock inte att ni inte är skyldiga att betala mamman. I svensk rätt har vi inget generellt formkrav för avtal utan det räcker med ett anbud och en accept. Det vill säga, det räcker med att ni sagt att ”kan du hjälpa oss med ett lån?” och hon svarat ”ja”.

Det framgår inte av din fråga hur det kommit sig så att hon ställt sig på lånet från första början, men bara för att hon är skyldig att betala banken, betyder det inte att ni inte ska betala. Kan hon styrka att den diskussionen skett, har hon bevisat att ni ingått ett avtal om lånet med henne. Ur en av Högsta Domstolens domar (NJA 2014 s. 364) framgår att ni själva då måste styrka att det inte var ett lån.

Utan mer detaljer kan jag tyvärr inte redogöra för något mer specifikt, men huvudregeln är alltså att ni ska betala tillbaka lånet.

Vill ni har mer hjälp är ni varmt välkomna att kontakta någon av våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare