FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/07/2021

Måste man betala hyra om man inte sammanbor längre och avtal saknas?

Hej

om man blir utkastad av sin sambo och inte skrivit något hyresavtal, är man skyldig att betala denne då man inte bor där längre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din sambo står med på hyresavtalet, men att du inte gör det. Om min tolkning av din fråga inte stämmer, får du mer än gärna återkomma till oss med en följdfråga.

Situationen som du beskriver är oreglerad, eftersom det inte finns något avtal och då det inte rör sig om en andrahandsuthyrning. Det är inte en andrahandsuthyrning eftersom ni båda bodde där. Jag utgår även från att du inte har bott där som inneboende, eftersom ni har sammanbott, och därmed är denna situation inte reglerad.

Eftersom du inte står med på något hyresavtal och om inget övrigt avtal som innehåller villkor om betalning av hyra existerar, har du ingen skyldighet att betala hyra till din före detta sambo. I Jordabalken finns endast bestämmelser som avser förpliktelser för hyresgäster och hyresvärdar, och regler saknas som täcker situationen om man sammanbor utan ett juridiskt bindande avtal.

Sammanfattningsvis är du således inte förpliktigad att betala för hyran, då inget avtal verkar existera er emellan som innehåller ett sådant villkor.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om mitt svar väcker ytterligare funderingar är du mer än välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,
Janine HindemarkRådgivare