Måste man betala faktura med fel namn?

Måste man betala en faktura om det är fel namn på den med några bokstäver men rätt adress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja man måste betala en faktura även om det är fel namn med några bokstäver. Detta följer av att en faktura bara är en uppmaning att betala en befintlig skuld, det är denna skuld som egentligen innebär att man måste betala. Anser man att det inte finns någon underliggande skuld bör man kontakta den som skickade fakturan och meddela detta. Att felaktigt vägra betala en faktura kan dessutom leda till en betalningsanmärkelse vilket gör det svårare att ta lån eller köpa på kredit i framtiden.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare