Måste man betala extra för tvättmöjligheter i en hyresrätt?

Hej, jag funderar lite på hur det fungerar med tvättmaskin i en hyresrätt, ska flytta till en lägenhet som saknar tvättstuga, och vill man kunna tvätta får man hyra ett tvättmaskin så läggs den summan på på hyran av lägenheten, får man göra så? Jag trodde att det måste finnas tvätt möjlighet i en hyresrätt, om ingen tvättstuga finns att få åtkomst till ska tvättmaskin finnas i lägenheten utan kostnad?

Eller är det rätt att man måste hyra ett tvättmaskin av hyresvärden och betala extra varje månad, som dom då sätter in i lägenheten

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du misstänker så måste hyresvärden tillhandahålla tvättmöjligheter för en hyresrätt. Detta är en bostadsstandard som hyresrätter måste ha enligt lag. Antingen genom att det finns en tvättstuga i fastigheten du bor i eller inom rimligt avstånd i en annan fastighet.(12 kap 18a § 7 st. Jordabalken, JB) Det är alltså inte acceptabelt att du ska behöva hyra en tvättmaskin i din hyresrätt. För att hyresvärden ska åtgärda detta och ordna tvättmöjligheter för dig så vänder du dig till hyresnämnden. Hyresnämnden förelägger sedan hyresvärden att åtgärda detta. (12 kap 18a § 1 st. JB)

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare