Måste man betala böter om man betalat parkering fast skrivit fel på registreringsnumret?

Hej. Jag har fått en kontrollavgift av "parkeringtjänst väst AB". Jag hade betalat i deras app men vänt på 2 bokstäver i mitt reg nummer. Parkeringtjänst väst AB anser att jag har gjort fel och vidhåller kontrollavgiften. Jag å min sida anser att jag har ett kvitto som tydligt visar att jag försök göra rätt för mig. Vad skulle mina chanser vara att vinna ett sådant mål i domstol?

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr kommer du nog inte få framgång med att gå vidare med ditt ärende i domstol. Man anser att det är kunderna som använder app för att betala parkering som är ansvariga för att se till att man betalar parkering för rätt bil. Den här skyldigheten framkommer oftast i användarvillkoren som man måste godkänna för att kunna betala med appen.

Liknande mål har tidigare prövats i domstol, exempelvis RH 2016:42. Där var det en person som likt dig själv betalat för parkering via sms, men inte skrivit in helt rätt registreringsnummer. Domstolen menade i det fallet att det var omöjligt för en parkeringsvakt att se ifall någon parkeringsavgift betalats för, och att man i efterhand kunde se att en betalning var gjord hjälpte inte.

Med detta rättsfall och fler liknande tror jag tyvärr chansen är väldigt liten att du skulle nå någon framgång i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare