FrågaAVTALSRÄTTGåva06/07/2023

Måste man berätta för någon att man skrivit ett gåvobrev? Kan man ångra ett gåvobrev?

Jag vill ge en gåva till mitt barnbarn, och skriver gåvobrev som jag förvarar tryggt och säkert i mitt hem. Måste jag berätta om detta för någon? Kan jag ångra mig och riva gåvobrevet när jag vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förstår det som att du önskar ge en gåva till ditt barnbarn och undrar huruvida du dels behöver berätta detta för något och dels om du kan ångra dig och riva gåvobrevet när som helst. I mitt svar utgår jag från att du önskar ge bort lös egendom till ditt barnbarn, och inte t.ex en fastighet. Om situationen ser annorlunda ut är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Vad är ett gåvobrev?

Ett gåvobrev utgör ett avtal som upprättas när en person ger bort någonting i gåva till någon annan, gåvotagaren. Gåvobrev skrivs till exempel vid gåvor av fastigheter, bostadsrätter, pengar eller värdepapper. Vid gåvor av bostadsrätter och fastigheter är det ett krav enligt lag att skriva ett gåvobrev för att överlåtelsen av bostaden ska bli giltig. Vid gåvor av lös egendom krävs däremot inget gåvobrev.

Ett gåvobrev kan sägas fungera som ett bevis på att viss egendom har bytt ägare. Avtalet blir en trygghet för parterna involverade då samtliga har vetskap om vilka villkor som gäller.

Måste man berätta för någon om att man har skrivit ett gåvobrev?

Ett gåvobrev vad gäller lös egendom är giltig oavsett om det blivit bevittnat eller inte.  Det kan dock vara fördelaktigt att ha opartiska vittnen som skriver under gåvobrevet för att begränsa andra närståendes möjlighet att kunna hävda att gåvan är ogiltig eller liknande, t.ex. med hänvisning till att gåvotagaren handlade under påverkan av en psykisk störning.

Går det att ångra ett gåvobrev?

Ett gåvobrev är rent juridiskt detsamma som ett avtal mellan två parter. Huvudregeln är att avtal ska hållas. Vad gäller gåvor beträffande lös egendom och pengar krävs som tidigare inte något gåvobrev för att gåvan ska ses som giltig. Detta har att göra med att gåvan fullbordas då gåvomottagaren fått egendomen i sin besittning (eller egendomen satts in på kontot om det gäller en penninggåva).

En muntlig utfästelse om att mottagaren ska få något i gåva blir inte en giltig gåva förrän gåvan faktiskt har hamnat i mottagarens besittning. Det finns dock undantag från detta, till exempel om utfästelsen har skrivits ned av gåvogivaren i ett skuldebrev eller i en liknande urkund som i sin tur kommit i mottagarens besittning. Gåvan betraktas då som giltig, trots att gåvan inte kommit i mottagarens besittning.

Om en gåva fullbordats med tillhörande gåvobrev saknar alltså gåvogivaren rätt att kräva tillbaka gåvan. I detta fall kan gåvobrevet ogiltigförklaras med hjälp av avtalslagens ogiltighetsgrunder. Om du däremot skrivit ett gåvobrev men inte överlämnat gåvan och inte heller mottagaren fått något gåvobrev kan du riva och ångra gåvobrevet.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet. Om du vill ha hjälp med att utforma ett gåvobrev kan du kontakta Lawline via info@lawline.se för att boka tid hos en av våra jurister. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare