FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2023

Måste man bära med sig legitimation på krogen för att köpa alkohol?

Hej. Om jag går ut på krogen och inte bär legitimation på mig. Dock känner ägaren till baren mig. Får krogen servera mig alkohol om de känner till min ålder, eller måste jag bära ID för att kunna styrka min ålder vid eventuella stickkontroller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du är över 18 år och undrar om serveringspersonal på krogen får servera dig alkoholhaltig dryck utan att du har legitimerat dig. Jag tolkar också din situation på det vis att du sedan tidigare är känd för personalen på krogen och att de vet att du passerat 18 år. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning.

Serveringspersonalens ansvar

Den lag som blir tillämplig när man serverar alkohol på krogen är alkohollagen (AL). Det är olagligt att servera alkohol till någon som inte fyllt 18 år (3 kap. 7 § andra stycket AL). Det är serveringspersonalens ansvar att se till att den de serverar alkohol till har fyllt 18 år (3 kap. 8 § tredje stycket AL). Om den som serverar alkoholen inte uppfyllt sina åtaganden kan denna göra sig skyldig till brott genom uppsåt eller oaktsamhet och dömas till böter eller fängelse (11 kap. 9 § AL).

Du måste inte bära med dig eller visa legitimation för att köpa alkohol på krogen

Det ligger således ett stort ansvar på serveringspersonalen för att se att den som köper alkoholen är över 18 år. Om du tidigare visat legitimation och är känd för serveringspersonalen finns det inget som säger att du måste visa legitimation vid upprepade tillfällen. Observera dock att serveringspersonalen inte har någon skyldighet att sälja och servera alkohol till dig och kan därav neka dig att köpa alkohol.

Personligt ansvar för serveringspersonalen

På alla krogar måste det finnas en serveringsansvarig på plats under samtliga timmar de innehar serveringstillstånd. Tillståndshavaren eller den serveringsansvarige är den som övergripande ansvarar för tillsynen och att reglerna för alkoholserveringen följs (8 kap. 18 § AL). All serveringspersonal på krogen innehar dock även ett personligt ansvar för att reglerna kring alkohol följs och att ingen som är under 18 år eller märkbart påverkad serveras. Om serveringspersonalen brister i sitt ansvar genom uppsåt eller oaktsamhet kan de dömas till böter eller fängelse på olovlig hantering av alkohol (11 kap. 9 § AL).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Du måste inte visa legitimation men om personalen inte vet om du är över 18 år kan du istället behöva lämna krogen. Skulle serveringspersonalen kräva att du ska visa legitimation kan du välja att inte göra det och gå därifrån. Om du är känd för annan serveringspersonal eller den som äger baren kan du alltid chansa och fråga om de kan gå i god för dig och att du uppfyller ålderskraven. Mitt råd till dig är att du alltid bär med dig legitimation för att slippa situationer där du kanske måste lämna krogen och går miste om en trevlig kväll.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare