FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2018

Måste man ange vem som framförde bilden förbi en fartkamera?

Överträdelse automatisk hastighetskamera

Har fått ett brev idag där det påstås att det är min dotter som kört bilen på aktuell plats. Jag vet att det inte var hon utan min sons sambo som har vissa likheter, vilken skyldighet har vi att ange henne för att min dotter inte skall få böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har din dotter fått böter genom ett strafföreläggande för den påstådda fortkörningen. Min utgångspunkt är att hon ännu inte betalt eller på annat sätt godkänt strafföreläggandet.

Ni har ingen skyldighet att ange din sons sambo

När det gäller automatiska fartkameror gäller ett föraransvar och inte ett ägaransvar. Det innebär att bara den som verkligen framfört bilen är den som kan dömas till böter för fortkörningen. Ni har heller ingen skyldighet att informera om vem som framfört bilen under tiden fortkörningen skedde.

Om din dotter väljer att inte acceptera strafföreläggandet kan åklagaren välja att antingen lägga ner fallet eller att åtala henne. I regel väcker åklagaren åtal i ärenden där man inte accepterar strafföreläggande. Om hon inte vill acceptera böterna och strafföreläggandet bör hon skriva till åklagaren och förklara varför, adressen för sådant ärende ska stå med i brevet ni fick.

Åklagaren har bevisbördan

Om din dotter blir åtalad och kallad till domstol är det åklagaren som har hela bevisbördan. Bevisbördan innebär att det är åklagaren som ska visa att fordonet framförts för fort och att det är din dotter som framfört fordonet. Beviskravet är högt, det krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att hon är skyldig.

Åklagaren har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Ofta görs det en jämförelse med t.ex. hennes passbild och/eller körkortsbild, men även med hur hon ser ut i rättssalen.

Som svar på din fråga innebär det att ni inte har någon skyldighet att ange din sons sambo. Det som kan hända om ni inte gör det och din dotter vägrar strafföreläggandet är att din dotter blir åtalad. Det är tyvärr omöjligt för mig att uttala mig om vad utgången blir, det är i slutändan domstolens uppgift. I mångt och mycket torde det handla om hur stora likheter det faktiskt finns mellan din dotter och din sons sambo. Förhoppningsvis kan även domstolen se att det inte är din dotter som framfört fordonet.

Även om det är åklagaren som har hela bevisbördan och din dotter inte har någon skyldighet att försvara sig, kan det alltid vara en god idé om hon kan visa att hon befann dig på någon annan plats när fordonet framfördes, t.ex. sin arbetsplats.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare