Måste målsägande delta i förundersökningen?

Jag och min fru har blivit polisanmälda av min frus två brorsbarn för brott som dom anser att vi begått mot deras far. Men han står inte med som anmälare, utan det gör bara dom två. Men dom anger att brotten ska ha begåtts mot honom. Vi har därför frågor om målsäganden. Som vi förstått det så kan bara den som är utsatt för brott som kan vara målsägande, så i det här fallet så antar vi att hans barn inte kan vara målsägare. Deras far är inte tillfrågad om någon anmälan ska göras, utan det har barnen gjort på eget bevåg. Min svåger har aldrig påstått att vi skulle ha begått några brott mot honom och han skullen aldrig bekräfta att vi skulle ha gjort det. Kan han över huvud taget vara målsägande om han själv säger att vi inte begått några brott mot honom? Kan polisen över huvud taget bedriva en förundersökning, är inte inledd än vad vi vet, om nu svågern säger bestämt att vi har inte begått något brott mot honom, då bör väl målet läggas ner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din frus två brorsbarn har polisanmält dig och din fru för brott begånget mot din svåger. Din svåger håller dock inte med om att något brott ska ha begåtts mot honom. Nu undrar du om brorsbarnen kan vinna framgång med deras polisanmälan trots att svågern inte vill att någon polisanmälan ska göras.

Innan jag utifrån de omständigheter du anfört svarar på din fråga så skulle jag för ett mer skräddarsytt svar be dig att ställa en fråga på nytt där du fördelaktligen beskriver vad brorsbarnen anmält er för. På så sätt blir det enklare för oss att konstatera om det ens är ett brott som förövats och ifall detta brott faller under s.k. allmänt eller enskilt åtal (se nedan vad detta betyder).

Som jag antytt här ovan faller vissa brott under allmänt åtal och andra under enskilt sådan. Distinktionen är viktig att göra i sammanhanget. Till skillnad från brott som faller under enskilt åtal så krävs det nämligen inte för en lyckad förundersökning att målsäganden, dvs. oftast den mot vilken brottet är begånget (20 kap. 8 § fjärde stycket RB), gör en polisanmälan (jfr 1 § förundersökningskungörelsen och 20 kap. 6 RB). Gör inte målsägande det och det är fråga om ett brott som faller under enskilt åtal så läggs förundersökningen så småningom ned ifall anmälan är gjord av någon annan än målsägande (1 § förundersökningskungörelsen).

Mot bakgrund av att jag inte vet vad det är för brott det rör sig om blir det svårt för mig att konstatera huruvida det krävs att din svåger polisanmäler. Förslagsvis kan du därför som jag nämnde inledningsvis ställa en ny fråga där du berättar om vad polisanmälan avser.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare