Måste makar dela lika på bostaden vid skilsmässa?

Hej jag undrar bara om vad som gäller vid en skilsmässa. Låt säga att jag och min fru köper en bostad och vi betalar 50/50. Är det möjligt att skriva ett avtal (med en jurist) sinsemellan som friskriver parterna från en delning av 50%?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Regler om makars egendom finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Makars egendom delas upp i giftorättsgods och enskild egendom. Det är giftorättsgodset som ska fördelas lika mellan makarna vid en eventuell äktenskapsskillnad. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7:1 ÄktB). För att egendom ska bli enskild måste det finnas någon form av handling som ger uttryck för detta t.ex. äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente (7:2 ÄktB). Finns det inget föreskrivet om egendomen som anger att den är enskild utgör det alltså en del av giftorättsgodset och ska fördelas lika mellan makarna.

Hur kan man fördela egendomen genom äktenskapsförord (7:3 ÄktB)?
I ett äktenskapsförord kan makar komma överens om att viss egendom som tillhör någon av dem ska utgöra dennes enskilda egendom, däremot kan man inte föreskriva att den ena makens egendom ska bli den andra makens enskilda egendom. Detta innebär att det inte är möjligt att genom äktenskapsförord bestämma att någon av er ska inneha mer än hälften av bostaden i enskild egendom. Ni skulle kunna göra en del av bostaden till någons enskilda egendom, beroende på vem av er som vill ha den större andelen, och låta resten utgöra giftorättsgods som ska fördelas lika mellan er.

Kan man överlåta egendomen genom gåva (8:1 ÄktB)?
För att göra den ena makens egendom till den andra makens enskilda egendom måste egendomen överlåtas genom en gåva. I samband med detta behöver man upprätta ett gåvobrev där det framgår att egendomen ska vara makens enskilda. Genom ett gåvobrev kan en make överlåta en andel i bostaden till den andra maken.

Sammanfattning
Ni skulle kunna upprätta en äktenskapsförord eller ett gåvobrev beroende på hur ni vill att bostaden ska fördelas. I ett äktenskapsförord kan ni föreskriva att en andel som någon av er äger ska vara enskild egendom, medan i ett gåvobrev kan en av er överlåta en andel till den andra med en föreskrift om det ska vara enskild egendom.

Om du behöver hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord eller gåvobrev är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline!

Moa LundqvistRådgivare