FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis17/06/2018

Måste jag visa ID samt vad blir konsekvensen av ordningsstörning?

Hej! Jag är på en fotbollsmatch, det blir stökigt och polisen omhändertar mig för ordningsstörning, inte LoB, för jag har inte druckit. Väl inne på arresten så visiterar dom mig, men jag har inte med mig någon identitetshandling.

1. Är jag skyldig att uppge min identitet till polisen när dom frågar?

2. Vad blir det för efterföljande konsekvenser för mig om jag blir omhändertagen för ordningsstörning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga 1

Vid frågor kring polisens rätt- och skyldigheter så använder man polislagen. I 13 § polislagen så stadgas det att polis har rätt att avlägsna eller omhänderta en person om denna stör den allmänna ordningen eller utgör en fara för någon annan. I kommentarerna till denna paragraf beskrivs det att polisen har rätt att identifiera de personer som är ordningsstörande.

Vidare så stadgas i 14 § polislagen att poliser har rätt att identifiera personer som är misstänkta för brott. Om du misstänks för att begått en brottslig gärning så bör du uppge din identitet.

Det finns dock ingen uttrycklig lag som stadgar att man är skyldig att bära på sig identitetshandling när man vistas på offentlig plats.

Fråga 2

Beroende på vad du faktiskt har gjort så kan konsekvenserna bli olika. I ordningslagen 5 kap 3-4 §§ så stadgas ageranden som kan leda till böter eller fängelse enligt 5 §. Detta är bland annat att man använt exempelvis bengaler, kastat in föremål på planen etc.

Vidare så kan ett agerande i form av att knuffa på folk eller hota folk leda till att man begått ett brott enligt brottsbalken. Det kan då handla om ofredande (4 kap 7 § BrB), misshandel (3 kap 5 § BrB) eller olaga hot (4 kap 5 § BrB). Även i dessa fall kan man riskera att få straff i form av böter eller fängelse.

Om du inte begått någon av ovanstående handlingar eller någon annan handling som stadgas i brottsbalken så kommer du inte få någon vidare konsekvens.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare