FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/12/2020

Måste jag uppvisa medhavd påse/väska i butik?

Hej!

Jag har en fråga gällande självscanning i matvarubutiker som t.ex. ICA. I avtalet som ingås vid självscanning antar jag att jag accepterar att avstämning kan komma att ske på olika grunder.

När jag handlar brukar jag dock lägga de självscannade varorna direkt i egen medhavd väska eller påse efter att jag scannat dem med handscannern. Om jag då skulle råka ut för en avstämning vid utcheckningen kommer butikspersonalen antagligen be att få ta varor ur min väska eller påse för avstämningen. Har butiken laglig rätt att scanna varorna i min kasse mot min vilja med tanke på att det eventuellt klassas som en visitering, vilket jag tolkar bara får ske om det finns misstanke om stöld? (Anta i exemplet att det inte finns någon misstanke om stöld utan endast är en slumpmässig kontroll)

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis blir främst rättegångsbalken (1942:740) (RB) tillämplig på din fråga.

Skydd mot kroppsvisitation

Först och främst är det helt korrekt att tolka en butikspersonals agerande när denne går igenom din medhavda påse, som visitation. Ett sådant agerande klassas närmare bestämt som kroppsvisitation enligt 28 kap. 11 § 3 st. RB. I vår grundlag, regeringsformen (1974:152) (RF), ges alla människor ett skydd mot kroppsvisitation, vilket framgår av 2 kap. 6 § RF.

Det finns dock undantag mot bestämmelsen när det är möjligt att bli tvingad till kroppsvisitation. Ett sådant undantag är om en polis har anledning att befara att brott har begåtts, och om brottet kan ge upphov till ett fängelsestraff enligt 28 kap. 12 § 1 p. RB. Att en kroppsvisitation får ske förutsätter dessutom att personen skäligen kan misstänkas för brottet.

Din situation

Eftersom din fråga rör fall där det inte finns misstanke för brott, så finns det alltså inget lagstöd för att en butikspersonal ska kunna tvinga dig att uppvisa dina varor. Ett alternativ är om du ger ditt samtycke, men om du inte vill ge ditt samtycke kan de inte tvinga dig att bli visiterad. Situationen som dessvärre kan uppstå är att polis kan bli inkallad. Polisen bedömer då situationen och om anledning för visitation av din medtagna påse finns. Slutligen är det viktigt att poängtera att en butik kan förbjuda dig att handla i butiken, om du inte skulle uppvisa din påse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare