FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2018

Måste jag svara på begäran jag fått i samband med en hastighetsöverträdelse?

Hej!

Jag har fått en begäran om uppgift om förare vid hastighetsöverträdelse med stöd av 23 kap. 6§ rättegångsbalken och 8 § förundersökningskungörelsen. Min fråga är om jag måste svara på begäran?

Varför gör de denna förfrågan, kan de inte bara skicka ut böterna till den det berör, som är på fotot?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår så har din bil blivit fotograferad när du eller någon annan kört för fort förbi en fartkamera. Anledningen till att de ber om uppgifter på föraren av bilen är att det endast är bilens förare, och inte bilens ägare, som kan bötfällas för fortkörningen. Det innebär att om det är någon annan än du, som äger bilen, som körde vid hastighetsöverträdelsen så är det denna person som ska åläggas böter.

Vid processen och handläggningen vid hastighetsöverträdelser som fångats av en fartkamera så är det polisen som handlägger ärendet. Utredaren kommer då jämföra bilden från fartkameran med den bild som finns på ditt körkort. Om utredaren kan se att det är samma person så kommer denne sända ett brev till dig som ägare.

Anledningen till detta är att man ska kunna erkänna eller bestrida hastighetsöverträdelsen. Om man bestrider hastighetsöverlåtelsen kan ärendet gå till vidare utredning och eventuellt domstol. Om du vill erkänna hastighetsöverlåtelsen bör du skicka in de uppgifter som polisen efterfrågar. Om du inte svarar kan det likställas med att du bestrider. (Se 48 kap 9 § rättegångsbalken).

Så det korta svaret är, ja du bör svara på begäran om du vill erkänna hastighetsöverträdelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare