Måste jag slutföra köpet?

Om jag svarat på en blocketannons och stämt tid för att träffas och köpa en vara men nu ångrat mig, måste jag fortfarande slutföra köpet som jag sagt eller kan jag fortfarande dra mig ur?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om slutande av avtal regleras i avtalslagen (AvtL).

I svensk rätt gäller löftesprincipen, innebärande att ett anbud om slutande av avtal är bindande för avgivaren. Huvudregeln är alltså att när någon lämnar ett anbud som sedan accepteras, så har ett avtal uppstått. Med hänsyn till vad du och säljaren kommit överens om kan ett bindande avtal ha ingåtts. Om du vill återkalla din accept måste återkallelsen ha nått säljaren innan denne tagit del av accepten. Av din fråga verkar du och säljaren dock redan ha kommit överens om köpet.

Om du måste slutföra köpet beror på hur kommunikationen mellan dig och säljaren har sett ut. Om du förbehållit dig fri att ångra dig eller på liknande sätt uttryckt att du osäker på om du vill köpa varan, bör du vara fri att ta tillbaka till köperbjudandet (9 § AvtL).

Läs mer om avtals ingående här och här. Läs om köp mellan privatpersoner här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare