Måste jag skriva på anställningsavtalet?

Blev inskolad på timanställning men efter ett par dagar insåg jag att här hör jag inte hemma, har inte skrivit anställningsavtal , har jag några förpliktelser eller kan jag bara sluta , vill inte ens ha någon lön . Vad ska jag göra? Måste jag skriva på anställningsavtalet? Vill inte ingå i något avtal med dem.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta om du kan sluta arbete fastän du är inskolad. Ni har inget skriftligt anställningsavtal. Frågan regleras i lagen om anställningsskydd (LAS) och i rättspraxis samt eventuellt i kollektivavtal.

Det framgår inte av frågan om du är fackligt organiserad men jag rekommenderar att du även kontakter facket ifall du har en fackförening.

Du ska inte signera anställningsavtalet om du inte vill

Det är ingen som kan tvinga dig att skriva på anställningsavtalet om du inte vill.

Jag rekommenderar att du är tydlig med att detta inte är något för dig, genom att helt enkelt säga att du inte vill vara kvar på arbetsplatsen och att du inte vill signera anställningsavtalet.

I nedanstående svar kommer jag att utreda om du kan anses vara bunden av anställningsavtalet, fastän ni inte har ett skriftligt avtal.

Hur ingår man ett anställningsavtal

Det finns inget formkrav på anställningsavtal, utan man kan ingå anställningsavtal skriftligt, muntligt eller genom konkludent handlande. Konkludent handlande är att man helt enkelt handlar som om det finns ett anställningsavtal. Därmed är frågan om du kan anses ha ingått ett anställningsavtal genom konkludent handlande.

Arbetsgivaren måste ge dig skriftlig information om anställningen en månad efter ni ingår anställningsavtal (6 c §, LAS). Om du inte har fått sådan information, kan det indikera att arbetsgivaren inte tänker att ni har ett giltigt anställningsavtal.

Om inskolningen endast var en prövotid kan du helt enkelt säga att det inte är något för dig och sluta jobba på arbetsplatsen (6 §, LAS).

Vad händer om ni har ingått ett anställningsavtal?

I annat fall får du förtydliga att du inte menar att ni har ett anställningsavtal, med hänvisning till att ni inte har signerat det skriftliga avtalet. Men som du ser i ovanstående svar kan arbetsgivaren ha fog för att ändå anse att ni har ingått ett avtal genom konkludent handlande.

Om ni inte kan komma överens om att inget anställningsavtal föreligger, rekommenderar jag att du är kvar i tjänsten under uppsägningstiden, som är en månad om inget annat framgår av kollektivavtal (11 §, LAS). I så fall är det viktigt att du snarast ger arbetsgivaren en skriftlig uppsägning (jag rekommenderar skriftlighet eftersom det är lätt att bevisa i efterhand).

Du kommer förstås att ha rätt till lön under hela uppsägningsperioden.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Bästa hälsningar,

Geske Lovmand HvidRådgivare