FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis15/08/2018

Måste jag legitimera mig för polisen?

Hej Lawline!

Om en polis frågar om min identitet trots att jag inte är misstänkt för brott, har jag rätt att inte identifiera mig själv? Hände en incident när jag inte identifierade mig och dom sökte igenom mig och satte mig i deras bil och körde mig till stationen då jag "kunde varit efterlyst" och jag skulle inte fått lämna stationen tills jag identifierat mig. Måste jag identifiera mig och måste jag följa med dom till stationen trots att jag inte är misstänkt för brott? Är "du kan vara efterlyst" en hållbar motivering för att söka igenom mig och föra mig till polisstationen? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen generell skyldighet för dig att legitimera dig på begäran av polisman. Det lagstöd som finns är att polisen får begära att du legitimerar dig, och om du inte gör så får du omhändertas för identifiering. Kravet är dock att det för polisen ska finnas särskild anledning att anta att du är efterspanad eller efterlyst (14 § Polislagen).

I ditt fall är svårt att avgöra om "du kan vara efterlyst" är tillräckligt för att det ska finnas särskild anledning att anta att du var efterlyst. Det är omöjligt att veta vad polisen grundade den eventuella misstanken på, om du var väldigt lik någon som var efterlyst och enligt uppgift skulle befinna sig i närområdet osv.

Mitt svar till dig är att det inte finns någon uteslutande skyldighet att legitimera dig för polis. Om det finns särskild anledning att anta att du är efterlyst kan polisen däremot kräva det. Kan du då inte identifiera dig (eller vägrar) kan du omhändertas för identifiering.

Om du anser att du blivit orättvist behandlad och att det inte fanns särskild anledning att anta att du var efterlyst kan du göra en anmälan till justitieombudsmannen (JO). JO utreder därefter ärendet och kan utdela kritik mot polismännen för det fall att de handlat fel. Anmälan kan ske direkt på JO:s hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare