FrågaARBETSRÄTTSjuk 24/09/2018

Måste jag jobba p.g.a. sen sjukanmälan?

Hej! Jag jobbar inom hotell och restaurang och jobbade fredagen natt. Jag gåt skola och vaknar 06.00 vilket min chef vet, men han schemala mig ändå från 20.00-04.00. Det var lugnt, förutom att dagen efter när jag vaknade 2 så var jag sjuk. Jag skulle jobba natt igen men ringde in och sa att jag inte kunde. Då säger min chef att reglerna är att man ska ringa in SENAST 08.00 annars är min sjukanmälan ogiltig och jag måste jobba trots att jag är sjuk. Kan han kräva att jag, efter att ha jobbat natt, sjukanmäler mig så tidigt? Jag märkte inte att jag var sjuk tills jag vaknade.. dom tvingade mig att komma till jobbet sjuk

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att du blir schemalagd på sena tider trots att du går i skolan och går upp tidigt kan självfallet vara jobbigt för dig men är dessvärre inget din arbetsgivare måste ta hänsyn till om nu tjänsten förutsätter sådana timmar.

Det är vanligt att arbetsgivare säger att man ska anmäla sig en viss tid innan samma dag, och det beror på att det är önskvärt för arbetsgivaren att ha god tid på sig att hitta en ersättare. Dock måste man skilja på vad som är önskvärt och underlättar för arbetsgivaren, och vad arbetstagaren (du) är skyldig att göra för att underlätta. Det finns ingen lagstadgad skyldighet att sjukanmäla viss tid innan. Sjukdomar, beroende på vad det är, kan komma plötsligt och då kan man haft i avsikt att höra av sig i tid, men är man sjuk så är man. Det är inget man kan rå för och man får inte tvinga en sjuk anställd att arbeta. Man kan förstå arbetsgivarens pressade situation att få en sjukanmälan timmar innan passet ska börja, och det är beklagligt, men oavsett så ska man aldrig tvingas jobba när hälsan drabbats. Dessutom bör arbetsgivaren, utifrån en moralisk synpunkt, kanske ha överseende med din sena sjukanmälan då du arbetat natt och sovit fram till den tiden.

Du behöver inte jobba när du är sjuk och om det råder otydligheter kring detta mellan din arbetsgivare och dig så råder jag dig att kontakta ditt fackförbund och förklara situationen. De kan hjälpa dig informera din arbetsgivare kring vad som gäller kring sjukanmälan, sjukintyg, etc.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare