Måste jag jobba när chefen bokat in mig på pass trots att min visstidanställning löpt ut?

Hej. Jag blev anställd av min arbetsgivare i början av sommaren. Anställningen började som en visstidsanställning och avtalet jag skrev på krävde att jag jobbade ett visst antal timmar i veckan, och att jag därefter hade valet att tacka ja till flera pass om jag själv ville.

Detta avtal har sedan dess löpt ut och jag har inte fått skriva på ett nytt, men jag jobbar kvar på samma ställe. För tillfället jobbar jag en helgdag i veckan som jag och min chef har kommit överens om, men min chef hade bokat in mig på ett flertal pass under en vecka som jag inte hade sagt att jag hade möjlighet att jobba under. Min fråga lyder: eftersom jag inte har skrivit på ett nytt anställningsavtal, och därför inte är skyldig att jobba några timmar alls i veckan - kan min chef verkligen boka in mig på något pass alls utan att fråga mig först? Och är jag skyldig att jobba dem isåfall?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om anställningens uppkomst och avslutande hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS)

Visstidanställning

I 5 § LAS finns en regel om att anställning kan bestå under viss tid. Det man kan konstatera är att när tiden för anställningen, enligt anställningsavtalet, löpt ut är man inte längre anställd, detta kan utläsas ur 4 § LAS. Detta betyder att chefen inte enligt anställningsavtalet, som löpt ut, kan boka in dig på arbetspass.

Konkludent anställningavtal

Anställningsavtal kan däremot ingås konkludent - Vilket betyder att anställningen ingås mellan parterna om båda agerar som att ett anställningsavtal föreligger. I en dom från arbetsdomstolen (AD 1995:84) prövades denna fråga och där konstaterades att ett anställningsförhållande kan uppstå om arbetsgivaren uppträder på ett sådant sätt som ger anställningssökande anledning att anta att han eller hon blivit anställd. AD tillägger att den som påstår att ett anställningsförhållande har uppkommit måste bevisa detta.

Vad som gäller i ditt fall

Ur det du beskriver i frågan verkar det som att det ni kommit överens om är att du ska jobba en helgdag i veckan, vilket kan tolkas som ditt nya anställningsavtal. Min bedömning av detta är då att du inte är skyldig att jobba mer än vad ni kommit överens om och om din chef hävdar att du är skyldig att jobba mer enligt ert avtal måste han bevisa att så är fallet.

Hoppas detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare