FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/11/2018

Måste jag informera om dataskyddspolicy?

Jag har sett att många appar ofta har med en text vid inloggningssidan i stil med:

''När du loggar in godkänner du våra regler och villkor samt dataskyddspolicy''

Om jag ska göra en app där man ska logga in med mobilt bankID, måste detta då vara tillgängligt att läsa för alla användare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall du ska lagra personuppgifter i appen eller i samband med dess nyttjande, ska du informera kortfattat i köpvillkoren och sedan på annat ställe ha mer utförlig information. Det övergripande syftet är att informationen ska vara klar och tydlig. De flesta läser inte sina köpevillkor, varför Datainspektionen ger rådet att separera dem från övriga villkor. Alla användare ska ha tillgång till informationen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare