Måste jag göra om alla tester när jag blivit av med körkortet?

Hej.

Jag har blivit av med körkortet 2 gånger första gånger 12 månader pga thc i blodet sen fick tillbaka det.

Andra gången fick jag 22 månader pga MAM-2201 (spice) har dock inte råd med att ta prover och allt sånt igen så undrar om det är någon preskriptions tid på det eller jag kommer vara tvungen till tester hur länge jag än väntar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur man får tillbaka körkortet efter att polisen återkallat det beror lite på varför körkortet blev återkallat och hur lång spärrtiden är.

Om återkallelsen av ditt körkort hade berott på att du t.ex. kört mot rött ljus eller om du hade kört för fort så utfärdar Transportstyrelse ett nytt körkort utan någon särskild prövning och du hade skickats en ansökningsblankett för nytt körkort automatiskt en månad innan spärrtiden gått ut.

Om återkallelsen skett på grund av rattfylleri, opålitlig i nykterhetshänseende, grov vårdslöshet i trafik eller annat allvarligt brott än trafikbrott så måste du själv ansöka om nytt körkortstillstånd. Detta antar jag var så du fick tillbaka körkortet efter första gången du blev av med det.

Denna gång gäller för dig, eftersom spärrtiden nu är längre än ett år att du måste göra ett nytt förarprov. Detta innebär både ett nytt kunskapsprov och ett nytt körprov. Då måste också gå igenom riskutbildningen igen. För att få göra om dessa prov måste du ha ett nytt körkortstillstånd som du kan ansöka om när det är sex månader eller mindre kvar av spärrtiden.

Detta påverkas inte av någon preskriptionstid utan du kommer tyvärr vara tvungen att göra om dessa prov hur länge du än väntar.

Här kan du hitta mer information från Trafikstyrelsen om hur man får ett nytt körkort efter återkallelse.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och kommentera under om det var något som var oklart så svarar jag så snabbt jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare