FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/08/2017

Måste jag delta vid möten som medlem i en samfällighetsförening?

Hej,som medlem i en samfällighets förening,jag dra mitt strå till stacken o är med på städdagar o fixa lite annat på området,men känner inte för o delta i styrelsen o vid föreningsmöte,är inte invald i styrelsen,kan jag va borta med gott samvete,är oxå sjuk med ryggoperationer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen bestämmelse i lagen som säger att du är skyldig att delta vid ett möte som medlem i en samfällighetsförening. Däremot går du miste om din möjlighet att rösta och påverka om varken du eller ombud till dig närvarar på mötet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare