FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/07/2019

Måste jag byta pass om jag utformar en ny namnteckning?

Hej

Jag vill byta namnteckning/signatur då jag via jobbet kommer behöva skriva under officiella papper ganska ofta. (nuvarande namnteckning är bara bokstaverat förnamn). Kan jag bara välja att göra en ny eller måste jag ändra det i mitt pass? (göra ett nytt pass)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar hur en namnteckning ska se ut, eller kraven när någon ändrar namnteckningen. Det som kan ske om du "byter" namnteckning och den inte överensstämmer med ditt pass är givetvis att om någon jämför din namnteckning med ditt pass kommer den inte att se likadan ut. Däremot är passet fortfarande giltigt och det är du på bilden.

Sammanfattningsvis finns det således inget lagkrav på att du ska byta ditt pass för att du ändrar din namnteckning.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare